پخش مویرگی

8 پیشنهاد برای موفقیت پروژه های ERP در صنعت پخش

 

بارها درخصوص شکست پروژه های استقرار ERP یا بیش از حد طولانی شدن آنها شنیده ایم. چرا این اتفاق رخ می دهد؟

عملکرد ERP دقیقاً مانند مغز سازمان فروش و پخش است و تمام فرایندهای فروش، دریافت و پرداخت،تولید ،حسابداری ،خرید ،منابع انسانی، مدیریت مشتری و فروش را هماهنگ می کند. شکست ERP به دلایل زیادی اتفاق می افتد ، اما در بیشتر اوقات ،این شکست ها قابل پیشگیری هستند. موضوع مهم پیش بینی و دانستن چگونگی جلوگیری از مشکلات رایج است. برخی از شایع ترین مشکلات عبارتند از:

 

1- راهکار نرم افزاری اشتباه

رانندگی با یک بنز ممکن است سرگرم کننده باشد ، اما اگر آنچه واقعاً به آن نیاز دارید تراکتور باشد ، شما را به جایی نمی رساند. شناسایی راهکار نرم افزاری که نیازهای خاص شرکت شما را برآورده کند بسیار مهم است ، زیرا اگر یک سیستم عمومی را انتخاب کنید و بخواهید آن را بر اساس نیازهای یک شرکت پخش متناسب کنید ، می تواند برای عدم موفقیت آنرا تنظیم کنید.

در واقع ، بهترین راهکار برای  شما یک نسخه ویژه صنعت پخش است که از یک ارائه دهنده قابل اعتماد نرم افزار  تهیه شده است. این به شما امکان می دهد تا از بهترین روش ها برای نیازهای خاص خود در یک بستر مناسب بهره مند شوید.

 

2- عدم حمایت مدیریت ارشد

قبل از سرمایه گذاری در وقت و هزینه لازم برای پیاده سازی سیستم ERP ، لازم است اطمینان حاصل کنید که تیم اجرایی شرکت شما کاملاً به پروژه متعهد بوده و به طور فعال درگیر آن است. پیاده سازی ERP کاری بزرگ و بسیار مهم است که صرفا در صورت حمایت تیم از مدیران ارشد شرکت قابل انجام می شود. 

 وقتی مدیران متعهد نباشند ، ممکن است به ERP به عنوان یک پروژه IT نگاه کنند و در نتیجه ممکن است سیستم را فقط یک هزینه ببینند.پس در اولین گام تیم راهبری پروژه ،مدیران ارشد اجرایی را تشکیل دهید.

 

3- عدم حمایت افراد صاحب نفوذ

هر سازمانی افرادی در همه سطوح دارد که دارای نفوذ هستند، افرادی که همکاران آنها را نگاه می کنند و به آنها احترام می گذارند. همانطور که حمایت مدیران ارشد از ERP مهم است، داشتن پشتیبانی از سوی کارشناسان و رهبران صاحب نفوذ در سرتاسرشرکت نیز به همان اندازه حیاتی است.

این پشتیبانی معمولاً با آموزش و درک حاصل می شود. اگر این رهبران از ابتدا مزایای یک سیستم ERP را برای خودشان و بخش آنها - و همچنین برای کل شرکت - درک کنند ، برای آنها سیستم ERP صرفاً چیزی نیست که رئیس اجرایی بر آن اصرار دارد ، بلکه به عنوان یک مزیت برای همه محسوب می شود. وقتی زمان آموزش و گسترش فرا رسیده است ، این رهبران به جای مقاومت در برابر استقرار نرم افزار ، واگن را می کشند و همکاران خود را سوار می کنند.

 

4- تامین کننده نرم افزار اشتباه

 هنگام اجرای ERP ، شریکی را انتخاب کنید که روی صنعت شما تمرکز داشته باشد. شما نمی خواهید وقت و هزینه خود را صرف توضیح فرایندهای خود به افرادی که این نرم افزار را اجرا می کنند، کنید. شما شریکی می خواهید که این موضوع را می شناسد و بتواند با پیشنهاد بهترین روش هایی که از سایر مشتریان آنها در صنعت شما آموخته و اصلاح شده است ، وضع موجود را به چالش بکشد.

این یکی از مواردی است که ممکن است مشتری همیشه حق نداشته باشد. مشتری به ندرت از تجربه و تخصص یکسانی با ارائه دهنده نرم افزار یا مشاور برخوردار است. شما آنها را برای این تخصص استخدام می کنید ، بنابراین شریکی را انتخاب نکنید که در صورت عدم توافق سکوت کند. اطمینان حاصل کنید که با شریکی هستید که قصد دارد پیش فرضهای شما را به چالش بکشد تا بهترین سیستم ممکن را برای نیازهای شما ارائه دهد.

 

5- تغییر دامنه پروژه

راه حل های ERP می توانند کارهای تقریباً نامحدودی را انجام دهند. آنها فقط نمی توانند همه کارهای مورد نظر شما، را یکباره در اولین روزی که سیستم را پیاده سازی می کنید ، انجام دهند. بنابراین هنگامی که برای اجرای سیستم ERP آماده می شوید ، محدوده و دامنه نیازها و امکانات متناظر خورد از ابتدا مشخص کنید.

طبق تجربه من ، دو دلیل برای انجام این روش وجود دارد.

اولاً ، شما نمی خواهید همه عناصر سیستم را به یک باره گسترش دهید و تاریخ هدف و پیش بینی شده برای اجرایی شدن ERP را از دست بدهید. واقعیت این است که ، اگر مهلت مقرر را از دست دادید ، نمی توانید لزوماً روی برنامه ریزی مجدد برنامه برای روز بعد یا هفته آینده حساب کنید. این تاریخ هدف احتمالاً به دلیلی انتخاب شده است ، شاید اواخر سه ماهه یا سال مالی باشد. اگر آن را از دست دهید ، باید تاریخ اجرای استراتژیک بعدی را دوباره ارزیابی و تعیین کنید و این می تواند به معنی تاخیر قابل توجه ، یا حتی ارزیابی کامل مجدد پروژه و هزینه بیشتر باشد.

دوم ، شما می خواهید در اسرع وقت متوجه بازگشت سرمایه ERP خود شوید. این بدان معناست که شما باید حوصله کنید و مقیاس اولیه را مدیریت کنید تا بتوانید بخشی از سیستم را راه اندازی کرده و فوراً از آن بهره مند شوید. در نهایت به فازهای دوم ، سوم و چهارم خواهید رسید.

 

6- انتظارات غیرواقعی

سیستم های ERP ممکن است توانایی زیادی داشته باشند ، اما هر مشکلی را در کسب و کار شما حل نمی کنند. کسب و کار شما می تواند انتظار داشته باشد که در بهبود چرخش موجودی کالا ، دید مالی بهتر ، روندهای کارآمد و همکاری کارآمدتر بین بخش ها ، به مزایایی برسد. با این حال ، اگر انتظارات از سیستم ERP شامل مواردی از افزایش فروش و رضایت مشتری تا روشن و براق بودن کف انبار باشد ، ناامیدی اجتناب ناپذیر است. نتیجه ممکن است کل سیستم و اثربخشی آن زیر سوال رود.

 

 7-ارتباطات ضعیف

 ارتباطات قوی موضوعی پایه ایی می باشد با این وجود بسیاری از شرکت ها از اهمیت این موضوع غافل هستند که کاربران ERP باید با تیم متناسب سازی و پیاده سازی سیستم ارتباط قوی داشته و همکاری کنند.

من به یاد دارم که یکی از پیاده سازی های ERP جایی بود که کسانی که از سیستم استفاده می کردند در یک طرف دیوار نشسته بودند ، در حالی که در سمت دیگر، تیم مسئول پیکربندی سیستم بودند. آن دیوار و آن درها به معنای واقعی کلمه مانعی برای برقراری ارتباط هستند. برای من تعجب آور نبود وقتی بعداً شنیدم که این پروژه از برنامه عقب افتاده است و مشتری از کارهایی که مشاوران انجام می دهند ناراضی است.

 

8-تلاش برای ایجاد مجدد سیستم قدیمی با فناوری جدید

 تغییر می تواند سخت باشد. هر زمان که سیستم جدید یا روش جدیدی برای انجام کارها معرفی شود ، افراد معدودی هستند که آن را با اشتیاق پذیرا می شوند. اما اکثر آنها مقاومت می کنند آنها ممکن است اشاره کنند که به عنوان مثال ، حسابهای دریافتنی همیشه از روشی خاص استفاده می کرده اند و آن روش قدیمی کار کرده است. بنابراین ، ما باید سیستم جدید را متناسب با آن طراحی کنیم.

در اینجا انتخاب تامین کننده مناسب اهمیت دارد، تامین کننده ایی که کارشناسانی داشته باشد که بتوانند برای این موضوعات راهکار ارائه کنن و کاربران را راضی کنند.

وقتی مردم مزایای سیستم جدید را بفهمند و اینکه این سیستم به چه درد آنها می خورد ، کمتر مقاومت می کنند.

 

منبع:

https://www.inddist.com/home/article/13776569/8-reasons-erp-projects-fail-in-distribution


نوشتن دیدگاه