پخش مویرگی

تحلیل کسب و کار، مهمترین مرحله پروژه ERP

بگذارید صریح بگویم: تحلیل کسب و کار مهمترین گام در هر پروژه پیاده سازی ERP است. این کار را نکن و تضمین می کنم منجر به شکست پروژه شود.

 

 

تحلیل کسب و کار چیست؟

در این مرحله از پیاده سازی ERP ، کل کسب و کار را تجزیه و تحلیل می کنید تا بتوانید بهترین ERP ممکن را انتخاب کنید. هدف در اینجا این است که اطمینان حاصل کنید که دقیقاً آنچه را که در ERP نیاز دارید می دانید و بهترین ممکن آن را اختیار کنید.

 

مزایای تحلیل خوب کسب و کار

جدا از این که اگر این کار را نکنید وقت و پول خود را هدر خواهید داد ، 3 مزیت اصلی در سرمایه گذاری برای تحلیل خوب کسب و کار وجود دارد:

• ERP ای که انتخاب می کنید برای شرکت شما مناسب تر است

• در ERP بازدهی بهتری خواهید داشت

• این کار رضایت کارمندان را افزایش می دهد

 

انجام تحلیل کامل کسب و کار در 2 مرحله

برای موفقیت در تحلیل کسب و کار 2 مرحله وجود دارد. 

مرحله اول مدلسازی تمام فرآیندهای شما می باشد. این مرحله نشان می دهد که در حال حاضر شرکت شما چگونه کار می کند و وظایف چگونه انجام می شوند. به این ترتیب در مراحل بعد خواهید دید که آیا ERP که برای شما پیشنهاد خواهد شد، برای شما مناسب است یا خیر و مطمئن شوید که به بهترین روش پیکربندی شود.

مرحله دوم سندی را ارائه می دهد که جزئیات تمام نیازهای شرکت شما را بیان می کند. با همکاری با مدیران و کارمندان ، ما قادر خواهیم بود لیستی دقیق از هر آنچه که ERP برای فراهم کردن نیازهای همه افراد ، از بالا به پایین فراهم می کند ، ارائه دهیم.

نمی توانم بیش از این اهمیت  انجام تحلیل خوب کسب و کار را بیان کنم. این پایه و اساس یک پروژه پیاده سازی ERP است. تا زمان پایان استقرار در هر مرحله به این سند تحلیل مراجعه خواهید کرد.

درست انجامش بده!

 

مرحله 1 - تحلیل فرآیند

اولین مرحله تحلیل کسب و کار،تحلیل فرآیند کسب و کار است.

تحلیل فرایند کسب و کار چیست؟

چگونه کار کنیم، چه کاری انجام می دهیم؟

در این مرحله ، شما فرآیندهای کسب و کار خود را ترسیم خواهید کرد. شما می خواهید دقیقاً نحوه کار شرکت ، مراحل گام به گام شرکت را برای تولید کالا یا خدمات ، مستند کنید.

 

چرا تحلیل فرایند کسب و کار را انجام می دهیم؟

برخی از ERP برای شرکت شما مناسب خواهد بود ، برخی نه. هر شرکت و ERP متفاوت است. چگونه می توان فهمید ERP مناسب است؟ با تجزیه و تحلیل فرایندهای داخلی خود و مقایسه آن با فرایندهای ERP.

همچنین ، هنگامی که ERP خود را انتخاب کرده و پیکربندی را شروع کردید ، تیم فروشنده  ERPباید دقیقاً نحوه کار شرکت  شما را بشناسد. هرچه جزئیات بیشتری به آنها ارائه دهید ، بهتر وظیفه خود را انجام می دهند و بازگشت سرمایه شما از ERP بهتر خواهد بود.

مزیت دیگر تحلیل فرآیند خوب این است که به شما امکان می دهد فرآیندهای خود را بهینه کنید. با گذشت زمان و به ویژه در شرکت های با رشد سریع ، ناکارآمدی ها به روند کار اضافه می شوند.

پس از مدت ها، روند کار شما ناکارآمد خواهد بود و شما می خواهید ERP را بر روی یک فرآیند کارآمد پیاده سازی کنید. در غیر این صورت ، این مثل این است که یک موتور زنگ زده قدیمی به یک ماشین جدید اضافه کنید. ممکن است کارساز باشد ، اما بهترین کار نیست!

 

چقدر طول می کشد؟

این مرحله اغلب خود یک پروژه مستقل است که شما باید ماه ها قبل از شروع پروژه اجرای ERP شروع کنید. به خودتان وقت دهید تا این کار را درست انجام دهید. قبل از اینکه با یک تغییر بزرگ دیگر ، یعنی پیاده سازی ERP روبرو شوید ، مطمئن شوید که در صورت نیاز می توانید فرآیندهای جدید را آزمایش کنید و آنها را انتخاب کنید.

در پایان این مرحله ، شما یک فرآیند کسب و کار بهینه سازی شده خواهید داشت و قادر خواهید بود مرحله دوم تجزیه و تحلیل کسب و کار را شروع کنید: تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار.

 

 

 

مرحله 2 – تحلیل نیازها

بدون اینکه از خود بپرسید چه چیزی را می خواهید و به چه نیاز دارید ، خانه نخرید؟

اگر 5 فرزند دارید ، خرید یک استودیوی 1 اتاقه در مرکز شهر بهترین ایده نیست. چند اتاق نیاز دارید؟ چند حمام؟ حیاط خلوت؟ استخر؟ محل؟

با ERP نیز همین طور است. شما نمی توانید ERP را انتخاب کنید بدون اینکه بدانید دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید. چگونه دقیقاً به آنچه نیاز دارید پی می برید؟

با انجام تحلیل نیازهای کسب و کار.

 

چرا تحلیل نیازهای کسب و کار را انجام می دهیم؟

تجزیه و تحلیل دقیق نیازهای کسب و کار به شما این امکان را می دهد که بدانید دقیقاً همه افراد در شرکت چه چیزهایی نیاز دارند. هر بخش ، از مدیریت بالاتر گرفته تا کارمندان. پس از آن موقعیت بسیار بهتری برای انتخاب ERP متناسب با شرکت خود خواهید داشت.

 

چقدر طول می کشد؟

این کار از چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید. وقت بگذارید. پس از استقرار ERP ، صدها میلیون تومان برای آن هزینه کرده اید. این که بفهمید چیز مهمی را فراموش کرده اید یک مشکل اساسی است!

 

در طول تحلیل نیازها چه کاری انجام می دهیم؟

در این مرحله ، نیازهای هر بخش را ثبت می کنید. این مرحله شامل بسیاری از جلسات و گفتگوها با مدیریت ، کاربران کلیدی و کاربران نهایی است. در پایان این مرحله ، سندی خواهید داشت که به وضوح نیازهای کسب و کار برای اجرای ERP جدید را مشخص می کند.

 

منبع:

http://www.businessnsoftware.com/business-analysis

 


Tags:

نوشتن دیدگاه